Glastronen - Sarah J. Maas


Titel: Glastronen
Originalets titel: Throne of Glass
Författare: Sarah J. Maas
Serie: Glastronen #1
Sidor: 404
Förlag: Modernista
Goodreads-snitt: 4,23

Du kan köpa den här: AdlibrisBokus och CDON

Handling: I kungadömet Adarlan där magi är förbjudet och där kungen styr brutalt, tjänar den främsta lönnmördaren, den 18-åriga Cealena Sardothien en livstid i saltminorna av Endovier. En dag blir Celeana dragen inför kronprinsen Dorian Havilliard som erbjuder henne ett avtal för frihet. Celeana måste representera prinsen av Adarlan i en tävling för att bli kungens förkämpe, men bara om hon besegrar 23 motståndare - mördare, tjuvar och soldater. Leva eller dö, kommer Celeana äntligen bli fri.

Genre: Fantasy och unga vuxna

Miljö/plats: Denna serien utspelar sig i landet Erilea och den första boken utspelar sig i kungadömet Adarlan.

Karaktärer:
- Celeana Sardothien är en lönnmördare som nu tävlar om att bli kungens förkämpe.
Mina tankar om celeana: Jag älskar henne, hon var en fantastisk karaktär att följa. Hon är badass, sarkastisk och stark, hon kan även vara ganska arrogant, så hon är inte perfekt. Hennes förflutna var ett levande helvete och att lära sig om det var hjärtskärande. Till skillnad från många andra valde hon inte att bli en lönnmördare. Hon blev tvingad, antingen det eller döden. Även om Celeana har haft ett jobbigt liv, tar det inte ner henne utan det gör henne starkare. Trots allt hon har varit med om är hennes gnista inte trasig. Hon skrattar och ler. Hon är full av energi och entusiasm. Hon är alternerande badass och hysteriskt rolig. Jag vet inte vilken version jag föredrar, den som tar på den chauvinistiska motståndare i en svärdduell eller den som skriker på biljardbollar för att de vägrar åka dit hon villa att de ska.

Sido klagan: Jag har läst många recensioner för den här boken, och det vanligaste klagomålet är att Celeana är för flickaktig för att vara en trovärdig mördare.

Jag tycker inte det, enligt min åsikt så är en kärlek till kläder och en uppmärksamhet till utseende mer konsekvent med en mördare. En önskan att se söt ut är karakteristiskt för den narcissistiska personlighetstypen som skulle krävas för att döda omdömeslöst(såvida det inte är ett barn eller en Terassen) - Celeanas hårda gränser.
                                                                                                     
- Dorian Havilliard är kronprinsen och är inget som sin onda pappa, kungen av Adarlan.
Tankar: Dorian är inte bara en prins. Faktum är att när man tänker på prinsar tänker du förmodligen på de i rustning och som räddar prinsessan. Korrekt? Inte han inte. Han spenderar hellre tiden med att läsa än att slåss. Han är flörtig och rent dreamy!

- Chaol Westfall är kaptenen av den kungliga vakten, Dorians bästa kompis och Celeanas tränare till tävlingen. Tankar: Han är plikttrogen, lojal, seriös och känslig. Han är stark, tuff och en utmärkt krigare.Chaol är den ädla till Dorians flörtiga.



Världsbyggnad: Övergripande var världsbyggnaden helt enkelt vacker och levande med en detaljerad karta till hands för att hjälpa. Att läsa denna boken fick mig känna mig som om jag vore transporterad till en fantasivärld där jag inte är säker om jag skulle vara upphetsad eller livrädd. Scensättningen är ganska begränsad till slottet i första boken och vi får inte se mycket av staden, än mindre av världen. Men vi får en ganska bra känsla för spänningarna och konflikterna från Celeanas tankar. Jag tycker om ofullständigheten, det gör att man vill läsa nästa del av serien för att får reda på mer av världen. Samtidigt har det gjorts så bra att jag inte känner mig lurad och vill skrika om att jag måste läsa nästa bok för att få reda på mer. Med andra ord så finns det tillräckligt om den världen för att tillfredsställa någon som vill sluta med den första boken och tillräckligt för att kittla nyfikenheten av någon som villa lära sig mer.

Kärleksintresse:
I denna boken finns en liten kärlekstriangel mellan Dorian, Chaol och Celeana. Glastronen gjorde mig mer kluven i anseendet att den inte knuffade mig i en riktning över den andra. Både Dorian och Chaol hade egenskaper som var önskvärda. Dorian var mer bekymmerslös och självsäker(Och en prins såklart, vem älskar inte det?) och då var Chaol mer karriärdriven och handlingsaktig. Kärlekstrianglar kan lätt bli överdrivna, men denna tycker jag skrevs bra och verkade som en naturlig del av historien än att någon bara slänger in det för sakens skull eller tar över handlingen helt.
 

Sammanfattningsvis:
Det finns exotiska utländska prinsessor och magiskt tillkallade monster, och det finns bara tillräckligt med tips om saker som kommer hända för att hålla dina naglar tuggade till kärnan medan du väntar på din nästa fix, jag menar nästa bok. Om du älskar fantasy, borde Glastronen vara på toppen av din att läsa lista. Det enda problemet är att det just nu är en serie på 7 böcker och vi kommer inte att få veta hur det slutar förens hösten 2018.

Betyg:
5/5 - en perfekt start på denna serien

Kram Camilla

2 kommentarer:

  1. Jag vill informera er alla om att det finns en stavhjul som är verklig och äkta. Jag trodde aldrig på någon av de här sakerna förrän jag tappade min pojkvän, jag krävde hjälp tills jag hittade wealthylovespell@gmail.com En stor stava caster, Och han kastade en kärlek för mig, och han försäkrade mig att jag kommer att få min pojkvän tillbaka på bara 24 timmar efter att trollformeln har gjorts. 24 timmar senare ringde min telefon, och så chockerande, det var min pojkvän som inte har ringt mig de senaste två veckorna nu och ber om ursäkt för hjärtbrottet och sa till mig att han är redo att vara mitt bakben tills resten av hans liv med mig. DR. WEALTHY släppte honom för att veta hur mycket jag älskade och ville ha honom. Och han öppnade också ögonen för att föreställa sig hur mycket kärlek vi har tillsammans. När jag skriver detta vittnesbörd just nu är jag den lyckligaste tjejen på jorden och jag och min förlovade lever ett lyckligt liv och vår kärlek är nu starkare än hur det var till och med innan vårt uppbrott. Så därför lovade jag att dela mitt vittnesbörd över hela universum. Allt tack till DR.WEALTHY för det överdrivna arbete som han har gjort för mig. Här är hans e-postadress wealthylovespell@gmail.com eller du Whatsapp honom. + 2348105150446

    SvaraRadera
  2. När jag hittade Dr. Ogume som bor i Turkiet var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume genom hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag gav vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma ihop igen. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän smsar igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:

    SvaraRadera